وب سایت خود را همین امروز بساز

با دسکتو رایگان شروع کنید و همه ابزارها و خدمات مورد نیاز برای شروع، اداره و رشد کسب و کار خود را کشف کنید.
سایت ساز دسکتو

آموزش ساخت وبسایت در 7 مرحله

تیم تولید محتوا دسکتو
آموزشساختوبسایتدر7مرحله

 

وب‌سایت‌ها

همه ما از محتوای وب‌سایت‌ها استفاده می‌کنیم اما وب‌سایت‌ها دقیقا چه هستند؟ چگونه به این شکل درمی‌آیند؟

به طور خلاصه وبسایت‌ها فایل‌هایی هستند که توسط web browserها (مرورگرهای وب) خوانده می‌شوند و روی مانیتور شما نمایش داده می‌شوند، اما پاسخ کامل‌تر و دقیق‌تر بسیار پیچیده‌تر از این است.

ما در این مقاله می‌خواهیم به شما در پاسخ دادن به این سوالات کمک کنیم.

با اینکه مسیرهای مختلفی برای ساخت وب‌سایت وجود دارد، گزینه‌ی محبوبِ همیشگی استفاده از سازنده وب‌سایت است. برای شما که می‌خواهید وبسایت بسازید مهم نیست که مبتدی هستید یا یک طراح سایت حرفه‌ای هستید، سازنده‌های وب‌سایت مانند دسکتو راه‌حل‌هایی برای نیازهای شما ارائه می‌دهند.

ما در این مقاله شما را از مراحل اساسی که برای ایجاد یک وب‌سایت نیاز دارید، همراهی می‌کنیم. این مقاله همچنین به شما کمک می‌کند تا تمام اجزای یک وب‌سایت را درک کنید.

 

1. انتخاب نوع وبسایت 

روند ساخت وب‌سایت مرحله‌ی طراحی آغاز می‌شود، جایی که به سادگی درباره‌ی نوع وب‌سایتی که می‌خواهید، فکر می‌کنید. این اندیشه باید طبق اهداف شما برای وب‌سایت و مخاطب هدفتان باشد. آیا می‌خواهید یک وب‌سایت را به عنوان منبع درآمد بهره ببرید؟ یا شاید می‌خواهید دستورپخت‌های خود را به اشتراک بگذارید.

هر چه هدف نهایی شما باشد، باید در انتخاب نوع وب‌سایتتان منعکس شود. تنها در این مرحله می‌توانید متوجه شوید که کدام پلتفرم برای نیازهای شما مناسب است، وب‌سایتتان چه جزئیاتی باید داشته باشد و چه مدت زمانی برای ساخت وب‌سایتتان نیاز است.

اول باید تصمیم بگیرید که کدام نوع وب‌سایت بهترین انتخاب برای شماست.

انواع وبسایت:

  • فروشگاه‌های آنلاین
  • وبلاگ‌ها
  • نمونه‌کارهای آنلاین

لطفاً توجه داشته باشید که انواع وب‌سایت‌ها انحصاری نیستند. شما می‌توانید یک فروشگاه آنلاین بسازید که دارای یک وبلاگ باشد. یا می‌توانید ابتدا یک وبلاگ ایجاد کنید و سپس کالاها را برای فروش در آن بگذارید. یکی از بهترین ویژگی‌های ساختن وب‌سایت خودتان این است که شما انعطاف بیشتری برای تصمیم‌گیری دارید و می‌توانید گزینه های منطقی‌تری نسبت به شرایط خودتان انتخاب کنید.

هر وب‌سایت نیازهای خودش را دارد. سعی کنید این نیازها و اهداف را تعریف کنید تا یک وب‌سایت موفق و منحصر به فرد خود را بسازید.

 

2. انتخاب سازنده وب‌سایت

سازندگان وب‌سایت ابزارها و سرویس‌هایی هستند که به افراد و کسب و کارها امکان می‌دهند تا بدون نیاز به دانش فنی عمیق در زمینه برنامه‌نویسی و طراحی وب، وب‌سایت‌های حرفه‌ای ایجاد کنند. این ابزارها به شما کمک می‌کنند تا با استفاده از رابط‌های کاربری ساده و قالب‌های آماده، وب‌سایت‌های منحصر به فرد و جذاب را بسازید.

سازندگان وب‌سایت انواع ابزارها و ویژگی‌ها را ارائه می‌دهند که اجازه می‌دهند تا طراحی، ساختار، محتوا و عناصر دیگر وب‌سایت خود را به سادگی تنظیم کنید. این ابزارها شامل ویرایشگرهای قالب، انتخاب رنگ و فونت، اضافه کردن تصاویر و ویدیوها، ایجاد فرم‌ها و ایجاد منوهای جابجاپذیر و بسیاری از ویژگی‌های دیگر هستند.

با استفاده از سازندگان وب‌سایت، شما می‌توانید وب‌سایتی ایجاد کنید که به طور خودکار واکنش‌گرا (responsive) است، به این معنا که به خوبی در دستگاه‌های مختلف مانند کامپیوترها، تبلت‌ها و تلفن‌های همراه نمایش داده می‌شود. به علاوه، بسیاری از سازندگان وب‌سایت امکانات بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو (SEO)، اضافه کردن تجارت الکترونیکی، اتصالات به شبکه‌های اجتماعی و دیگر ابزارهای توسعه وب را فراهم می‌کنند.

به طور خلاصه، سازندگان وب‌سایت به افراد بدون تخصص فنی امکان می‌دهند تا وب‌سایت‌های زیبا، کارآمد و قابل دسترس را بسازند و به راحتی آن‌ها را به جهان آنلاین معرفی کنند

برای ساخت وب‌سایت، دسکتو بسته به تجربه و نیازهای شما، می‌تواند به شما کمک کند. 

دسکتو به‌طور تخصصی به پزشکان، داروخانه‌ها، مراکز درمانی، مراکز جراحی و بیمارستان‌ها خدمات ارائه می‌دهد.

دسکتو برای ساخت فروشگاه آنلاین و انواع سایت‌های شرکتی در هر زمینه‌ای نیز در کنار شماست.

در صورتی که سوالی دارید یا به راهنمایی نیاز دارید می‌توانید با تیم دسکتو تماس بگیرید.

 

3. ایجاد صفحات وب

حالا که نوع وب‌سایت را انتخاب کرده‌اید،باید مشخص کنید که چه چیزهایی را در وب‌سایتتان می‌خواهید. این تصمیم باید با اهداف کلی وب‌سایت هماهنگ باشد. به طور معمول، اهداف وب‌سایت شما در صفحات وبی که تصمیم می‌گیرید بسازید، منعکس می‌شوند، زیرا این صفحات اطلاعاتی را که می‌خواهید بازدیدکنندگان وب‌سایتتان پیدا کنند، نمایش می‌دهند.

تفاوت وب‌سایت(website) و صفحه‌ی وب(webpage)

اصولاً، وب‌سایت مجموعه‌ای از اطلاعات است، معمولاً در ارتباط با یک موضوع خاص یا برند، که در اینترنت برای افراد قابل بازدید است. به طور معمول وب‌سایت‌ها از تعداد زیادی صفحه وب تشکیل شده‌اند، هرکدام اطلاعات منحصربه‌فردی را ارائه می‌دهند. آن‌ها به وب‌سایت شما ساختار می‌دهند و به شما امکان نمایش محتوای بیشتری را می‌دهند و این بار را از صفحه اصلی(homepage) کم میکنند. برای تعیین اینکه چه صفحاتی بهترین تطابق را با وب‌سایتتان دارند، ما پیشنهاد می‌کنیم که تحقیقی انجام دهید تا ببینید رقبا در وب‌سایت‌های خود چه کارهایی انجام می‌دهند.

برخی از بهترین وب‌سایت‌ها، این صفحات محبوب را ارائه می‌دهند:

 

4. طراحی و محتوای وب‌سایت

در این نقطه، احتمالاً در حال فکر کردن به ماهیت وجود _طراحی و محتوای_ وب‌سایت خود هستید. در واقع، طبق نظرسنجی، 48% از افراد طراحی یک وب‌سایت را به عنوان مهم‌ترین عامل در تصمیم‌گیری درباره اعتبار آن وبسایت انتخاب کرده‌اند. پس، چگونگی ترکیب شدن عناصر گوناگونِ وب‌سایت شما، برای موفقیت آن بسیار مهم است.

به همین دلیل، پیشنهاد می‌کنیم که درباره اجزای طراحی و محتوایی که می‌خواهید در وب‌سایتتان قرار دهید، فکر کنید و اطمینان حاصل کنید که تمام اجزا به طور هماهنگ با یکدیگر کار می‌کنند تا تجربه کاربری به یادماندنی‌ای ایجاد شود.

اگر در این زمینه به مشاوره نیاز داشتید، با تیم دسکتو تماس بگیرید.

طراحی و محتوای وب‌سایت برای تکمیل یکدیگر طراحی شده‌اند. آن‌ها داستان برند شما را روایت می‌کنند و در نهایت امکان تعامل موثر با بازدیدکنندگان وب‌سایت شما را فراهم می‌کنند. برای اطمینان از اینکه محتوا و طراحی شما در یک مسیر هستند و یک داستان کامل را روایت می‌کنند، در هنگام ساخت وب‌سایت خود، به هر دو به طور همزمان توجه کنید.

برای مثال اگر می‌خواهید وب‌سایتتان احساسات شاد داشته باشد، می‌توانید این را در رنگ‌هایی که انتخاب می‌کنید، تصاویر نمایش داده شده و همچنین کلماتی که استفاده می‌کنید، نشان دهید.

 

طراحی

طراحی وب، همه‌ی آن چیزی است که هنگام ورود به یک وب‌سایت مشاهده می‌کنید. این عناصر بصری کمک می‌کنند تا بازدیدکنندگان به درک، تعامل و ارتباط احساسی با آنچه روی صفحه نمایش خود می‌بینند برسند. بدون شک، این بخش ملموس‌ترین و به همین ترتیب مهم‌ترین بخش هر وب‌سایت است.

عناصر بسیاری وارد یک طراحیِ وب خوب می‌شوند. برخی از مؤلفه‌های اساسی شامل رنگ‌های وب و عناصری که قابلیت استفاده به کاربر را می‌دهند مانند navigation، شامل جزئیاتی مانند فوتر و هدر صفحه‌های شما می‌شوند. با این حال، آیتم‌های زیادی وجود دارند که باید در نظر گرفته شوند؛ مانند تصاویر، ویدیوها و نحوه‌ی اسکرول بازدیدکنندگان وب‌سایت در طول صفحات.

دسکتو هزاران عنصر طراحی داخلی را برای تامین این نیازها فراهم می‌کند. شما می‌توانید از shapeها و فونت‌های منحصربه‌فردی استفاده کنید، به بهینه‌سازی تصاویر و ویدیوهای حرفه‌ای بپردازید، افکت‌های پیشرفته اسکرول را تعبیه کنید؛ به این معنی که این افکت‌ها به طور کامل در طراحی و ساختار صفحه وب تعبیه شده و یکپارچگی و تجربه کاربری بهتری ایجاد کنند.

این عناصر طراحی می‌توانند وب‌سایت شما را به سطح بالاتری ببرد و تضمین کنند که در رقابت با دیگر سایت‌ها بهتر عمل کنید.

 

رنگ‌ها

رنگ‌ها یکی از اولین چیزهایی هستند که کاربر وقتی وارد وب‌سایت شما می‌شود، متوجه آن می‌شود. همچنین توانایی ایجاد احساسات خاص را دارند. همچنین می‌توانند برای اطمینان از اینکه بخش‌های خاصی از وب‌سایتتان برجسته باشند، استفاده شوند. ما پیشنهاد می‌کنیم برای اجزای مختلف وب‌سایتتان از رنگ‌های مکمل یا رنگ‌هایی که متضاد هستند، استفاده کنید. این باعث می‌شود وب‌سایتتان یکدست به نظر برسد، در حالی که به شما امکان می‌دهد تا توجه به دکمه‌ها(buttons) یا اجزای مهم‌تر را جلب کنید.

در نظر داشته باشید که چه رنگ‌هایی بهترین تطابق را با برند شما دارند.حتماً به یک رنگ اصلی و چند رنگ ثانویه بسنده کنید. تعداد زیادی رنگ می‌تواند شلوغی ایجاد کند و تمرکز بازدیدکننده را از بین ببرد. درباره اینکه این انتخاب‌ها چگونه برند شما را نمایش میدهند، فکر کنید. مانند اینکه انتخاب زمینه زرد به وب‌سایت شما حس متفاوتی می‌دهد نسبت به انتخاب رنگ قهوه‌ای.

دوباره، از رنگ‌ها با دقت و هدف استفاده کنید، و رنگ‌های پررنگ را برای بخش‌هایی از وب‌سایتتان که بیشترین توجه را می‌طلبند، نگه دارید. این همچنین تثبیت میکنند که وب‌سایتتان برای افراد با مشکلات بصری بهتر قابل دسترس باشد و آنها را قادر می‌سازد که قسمت‌های مختلف وب‌سایتتان را به راحتی مشاهده کنند.

 

منو ها

 

با دقت در نظر بگیرید که چه چیزهایی را در منوی خود قرار دهید.

به عنوان نقطه مرکزی هدایت وب‌سایتتان، منو به بازدیدکنندگان اجازه می‌دهد در سراسر صفحات شما جستجو کنند. این یکی از اولین مکان‌هایی است که وقتی می‌خواهیم اطلاعات منظمی را در هر وب‌سایتی پیدا کنیم، به آن نگاه می‌کنیم.

در نظر بگیرید که منویی داشته باشید که موارد را به دسته‌ها تقسیم کند.

علاوه بر این، منوی شما باید اهداف وب‌سایت شما را انتقال دهد و با صفحات وب‌سایت هماهنگ باشد. به عنوان مثال، اگر پوشاک را به فروش می‌رسانید، ممکن است  در این مورد، داشتن بخش "درباره ما" ممکن است کمتر برای بالای صفحه‌تان مناسب باشد. به عنوان جایگزین، اگر وب‌سایتِ موسسه خصوصی دارید، بخش "درباره ما" برای درک مؤسسه شما بسیار لازم است.

منو در نهایت تعیین می‌کند که بازدیدکنندگان چه محتوایی را در وب‌سایت شما پیدا کنند، پس هنگام ساخت سایت باید به گزینه‌هایی که در منو قرار می‌دهید توجه ویژه‌ای داشته باشید.

 

دکمه‌ها

یکی از قسمت‌های بسیار اساسی یک وب‌سایت، دکمه‌ها هستند. دکمه‌ها آن چیزی هستند که بازدیدکننده را به مرحله‌ی بعدی هدایت می‌کند و به او اجازه می‌دهد با وب‌سایت شما در ارتباط باشد؛ مانند خرید محصولات، عضویت در وبلاگ شما، ثبت نام در خدماتتان و موارد دیگر. به عبارت دیگر، آنها راهی مفید برای ثبت engagement در وب‌سایتتان هستند. اگر مردم روی دکمه‌های وب‌سایتتان کلیک می‌کنند، احتمالاً مدتی در آنجا وقت می‌گذرانند، پیشنهادهای شما را درک می‌کنند و در نهایت به موفقیت وب‌سایتتان کمک می‌کنند.

دکمه‌های شما باید واضح باشند.

اگر بازدیدکننده نداند پس از کلیک بر روی یک دکمه چه اتفاقی ‌می‌افتاد، احتمالاً کلیک نخواهد کرد.

دکمه‌ها را با متن واضح یا با آیکن(icon) قابل شناسایی اضافه کنید.

کاربر اگر نتوانند دکمه‌ای که به دنبالش است را پیدا کنند، احتمالاً تلاش خود را به طور کلی رها خواهد کرد.

به عنوان مثال، مردم معنای نمادهای شناخته‌شده‌ی رسانه‌های اجتماعی مانند تلگرام و اینستاگرام یا فلشِ رو به پایین که نماد دانلود است را متوجه خواهند شد.

دکمه‌های شما باید قابل مشاهده باشند.

به دکمه‌هایتان رنگ‌های روشن اضافه کنید، اندازه‌شان را تغییر دهید و محل مناسبی در وب‌سایتتان برای جلب توجه آنها پیدا کنید.

 

عناصر بصری

 

طراحی یکپارچه وب باعث موفق شدن سایت می‌شود.

هر چند همه‌ی طراحی وب از نوع دیداری است، اما برخی عناصر واقعاً تجربه بصری را تقویت می‌کنند. چیزهایی مانند تصاویر، ویدیوها، اشکال و افکت‌های اسکرول کمک می‌کنند تا چشم را به سمت خود جلب کنند و وب‌سایت شما را به‌یادماندنی می‌کنند. در نظر بگیرید که کدام عناصر تصویری بهترین تطابق را با رنگ‌ها و دکمه‌هایی که قبلاً انتخاب کرده‌اید دارند.

عناصر برندینگی مانند لوگو و فیوآیکن را هم در نظر بگیرید.

لوگو و فیوآیکن(favicon) به ترکیب کردن تمام اجزای برندینگتان در وب‌سایت کمک میکند.

همزمان با ساخت وب‌سایت، برندینگِ کسب‌وکار خود را ایجاد کنید.

فراموش نکنید که  با کمک تیم دسکتو می‌توانید لوگوی خود را همزمان با ساخت وب‌سایتتان ایجاد کنید .

 

طراحی وب سایت برای موبایل

 

بررسی کنید که همه چیز همانطور که بر روی رایانه شخصی کار می‌کنند، بر روی گوشی هم کار کنند.

در سال‌های اخیر، مطالعات نشان داده‌اند که بیش از نیمی از استفاده جهانی از اینترنت بر روی دستگاه‌های موبایل انجام می‌شود و این عدد به طور مداوم در حال افزایش است. این به معنای آن است که طراحی موبایلی وب‌سایت‌ بسیار مهم و ضروری است.

مطالعه کنید که وب‌سایت واکنش‌گرا(responsive website) در مقابل وب‌سایت تطبیقی(adaptive website) چه مزایا و معایبی دارد.

به‌دلیل اینکه صفحه‌نمایش‌ گوشی‌ به مراتب کوچک‌تر از صفحه‌های نمایش رایانه‌های معمولی است، طراحی و چیدمان باید متفاوت باشد. این امر نیازمند اولویت‌بندی شما از اجزایی است که می‌خواهید در قسمت قابل مشاهده اول وب‌سایت یا بالای صفحه نمایش نمایش داده شوند.

برخی اجزای وب‌سایت ممکن است برای نسخه موبایلی به طور کلی حذف شوند تا تجربه موبایلی بهتری ارائه شود.

در طراحی برای موبایل، نیز مهم است به عملکرد و سرعت وب‌سایت خود توجه داشته باشید.

زمانی که وب‌سایت خود را با دسکتو ایجاد می‌کنید، وبسایت به طور خودکار برای عملکرد عالی بهینه‌سازی شده‌است.